Betalning- och Leveransvillkor

LEVERANSTID

Alla produkter i vår butik är lagervaror om inget annat anges. Normalt skickar varorna inom 1-5 arbetsdagar från att din order expedierats. Vid eventuell försening kontaktar vi dig så snabbt som möjligt och du har då rätt att utan kostnad häva köpet. Samtliga produkter lagerhålls i Sverige.

Vi skickar alltid våra försändelser som standard med DHL om inget annat uppges. Vi är dock flexibla om du som kund har andra önskemål. Då ska du kontakta oss på info@scifitoys.se innan genomfört köp.

Alla försändelser sker till närmaste DHL ombud där man får hämta ut sitt paket.

Önskar man att få hemleverans vilket inte är standard, så tillkommer det mellan 200-300kr beroende paketets storlek och vart man bor. Exakt kostnad kan vi ta reda på innan vi skickar försändelsen.

Vi skickar endast till Sverige, Danmark, Finland och till de flesta länder i EU.

**WE DO NOT SHIP OUTSIDE OF EU**

FRAKTKOSTNAD

Fraktavgiften är 59 kr inom Sverige, oavsett hur mycket du beställer. 

Detta gäller endast försändelser som sker till närmaste DHL ombud och inrikes för Sverige.

PRISER

Alla våra priser är i svenska kronor och inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella prisjusteringar samt felaktigheter i prislistan. Det är dock alltid det pris som du bekräftar i kassan vid genomförandet av köpet som gäller.

BETALNING

När du i kassan klickar på knappen "Slutför köp" åtar du dig en betalningsförpliktelse. Betalningen sker säkert och smidigt genom Klarna Checkout eller kortbetalning. Du identifierar dig genom att uppge några enkla uppgifter och kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

Direkt efter att du genomfört ditt köp så skickas det ut en orderbekräftelse till dig till den e-postadress som du angav. I orderbekräftelsen finns information om din order samt köpvillkoren. Vänligen kontrollera ditt skräppostfilter om du inte skulle hitta din orderbekräftelse.

Fullständiga villkor hittas under varje betalningsalternativ i kassan.

 

ÖPPET KÖP

Vi erbjuder 14 dagars öppet köp och då måste varan vara oss åter i lager inom 14 dagar efter att kund har mottagit produkten för att öppet köp ska gälla. 

För att en retur ska gälla så behöver vi få ett mail inom 7 dagar efter att kund har mottagit produkten. Därefter behöver produkten vara oss tillhanda i retur inom totalt 14 dagar från att varan är mottagen för att öppet köp ska gälla. 

Har det gått mer än 7 dagar efter att kund har mottagit produkten utan att kontakta oss per mail så gäller inte öppet köp.

Öppet köp gäller inte om varan på grund av sin beskaffenhet inte tillåter ett återlämnande.

Vid en godkänd retur så tar vi ut en extra avgift på 5% av det totala ordervärdet (inkl frakt) för att täcka våra transaktionskostnader samt administration och inleverans.

Väljer kund istället att göra ett byte av varan så tar vi inte ut en extra avgift på 5% av det totala ordervärdet (inkl frakt) för att täcka våra transaktionskostnader samt administration och inleverans.

OBS! Eftersom förpackningen är en viktig del av samlarobjekten vi säljer så kan vi inte ta emot någon retur om förpackningen är skadad eller någon försegling är bruten. Om förpackningen är förseglad eller plomberad genom exempelvis värmeförsegling, lim eller tejp så får ingen av dessa förseglingar vara bruten. Om det är möjligt att öppna förpackningen utan att på något sätt skada den, så går det självklart bra att öppna förpackningen och titta på varan innan man skickar tillbaka den. För att vi ska kunna godkänna en retur så måste varan och dess förpackning helt enkelt vara i oförändrat skick.

Om varan är i oförändrat skick och du vill göra en retur eller ett byte så gör du följande:

1. Kontakta info@scifitoys.se inom 7 dagar och uppge ditt ordernummer. Returen bekostas utav köparen själv genom att sända varan i retur till oss.

Tänk på att emballera returen väl så att produkten och dess förpackning inte kommer till skada under returen. Vid godkänd retur återbetalar vi dig inom 14 dagar från det att vi har mottagit produkten i bra skick. 

Vid en godkänd retur så tar vi ut en extra avgift på 5% av det totala ordervärdet (inkl frakt) för att täcka våra transaktionskostnader samt administration och inleverans.

Tänk på att vi inte kan ta emot någon retur vid skadad förpackning.

Öppet köp innebär inte prisgaranti, vi erbjuder inte någon prisgaranti mot andra butiker eller kommande kampanjer som kan påverka priset kommande 14 dagar.

REKLAMATION

Skulle varan mot förmodan vara trasig när den anländer, så tar du kontakt med oss och så ser vi till att komma fram till en bra lösning. Som kund har du 1 veckas reklamationsrätt. Reklamationen måste rapporteras så snart felet borde ha upptäckts. 1 vecka anses som skälig tid för att upptäcka att varan är skadad eller defekt från att den har mottagits.

  1. Vid trasiga förpackningar som uppstår pga transportskador så gäller reklamation till DHL. I första hand så tar kunden kontakt med DHL kundtjänst och skapar ett reklamationsärende. Samtliga av våra försändelser är försäkrade. Obs! Det är DHL som ersätter kunden för varan som har blivit transportskadat.

    2. Fabrikationsfel: Vid fabrikationsfel så löser vi reklamationen mot tillverkaren och ersätter kund med en ny vara i första hand alternativt en skälig återbetalning om varan är slut i lager, detta förutsatt att tillverkaren godkänner reklamationen. Blir inte reklamationen godkänd av tillverkaren så är vi inte skyldiga att ge någon ersättning då vi går i linje med tillverkarens beslut. Produkter som gått sönder på grund av oaktsamhet från kundens sida kan vi tyvärr inte ersätta. Det görs alltid en utvärdering och bedömning från tillverkaren. En reklamation kan bli nekad om det finns skäl till det.

Vid saknad av tillbehör, komponenter eller dyligt av figurerna i förpackningen pga slarv från tillverkaren så sker en skälig ersättning från oss som goodwill.
Vi tar inte ansvar om det saknas tillbehör, komponenter eller dyligt från tilverkaren. 
Produkter som har kosmetiska fel eller missfärgningar täcks inte av någon garanti då det är en vanlig förekomst från tillverkarna. 

Omfattningen av ersättningen alternativt utbyte av defekt produkt bestäms av tillverkaren.

Reklamationer tar minimum 15-30 dagar för hantering, bedömning samt beslut.

För att en reklamation ska bli godkänd måste varan återsändas i sin helhet. Samtliga returer tillbaka till oss eller tillverkaren från kund vid en reklamation bekostas av kund själv. 

Kontakta oss nedan:

info@scifitoys.se


Skulle en tvist mot förmodan uppstå är vår målsättning alltid att komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN.


Kontaktuppgifter till ARN:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Tel:+46 (0)8-508 860 00
E-post: arn@arn.se
http://www.arn.se/

Vid tvister så har du som konsument rätt att använda dig av europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning (http://ec.europa.eu/odr).

FÖRBOKNINGAR

Du betalar 20% handpenning vid forbokningstillfället. Resterande 80% betalas när varan finns på lager och du får ett bekräftelse mail med betalningsinformation för slutbetalning.

Depositionen måste betalas inom 7 dagar för att bekräfta sin bokning. Vid utebliven betalning av depositionen inom 7 dagar så avbokas din förbokning automatiskt.

Fraktavgiften tillkommer när din vara finns i lager och är redo att skeppas, då betalar du de resterande 80% av din förbokade vara + frakt. Du kan då även välja att lägga till andra produkter i lager för att samfrakta fler produkter om så önskas eller vänta in andra förbokade varor i upp till 2 månader.

Handpenning är bindande och väljer man att inte slutföra sin förbokning så går man mista om sin handpenning. Vi tar in antalet varor baserat på antalet förbokningar vi får in.

Så det betyder att varje förbokning är unik och vi gör vårt yttersta för att garantera tilldelning till din förbokning

Skulle din bokade vara bli försenad med minst 2 månader så har du även möjlighet att bli ersatt med en likvärdig vara eller annullera din bokning och få tillbaka din handpenning.

Från det att din bokade produkt finns på lager har du en månad på dig att slutföra köpet. Om du inte genomför köpet av din bokning under dessa tre månader så kommer din Bokningskod att förfalla och din handpenning går förlorad.

Genom att boka kan du också på ett smidigt sätt dela upp din betalning. Du betalar endast 20% i handpenning när du gör förhandsbokningen och sedan betalar du resterande 80% när din bokade produkt är redo att skickas.

- Är jag garanterad att få en vara som jag har bokat?
Vi kan tyvärr aldrig ge några garantier. Det ligger helt enkelt utanför vår kontroll. Även om det är mycket ovanligt så händer det tyvärr att vi inte får in det som vi har beställt hem. Det kan hända att våra leverantörer inte kan leverera det vi beställer på grund av flera olika anledningar. Det kan exempelvis vara så att något går fel i produktionen och tillverkaren därmed inte kan leverera tillräckligt många exemplar av en vara. Skulle vi inte kunna leverera det du har bokat kontaktar vi dig och återbetalar självklart handpenningen.


Det beräknade datumet är baserat på information från leverantören. Förseningar kan förekomma.
Så fort din bokade vara finns i lager och är redo att skickas så meddelas du via e-post.

Vid flera förbokningar samtidigt så betalas frakt per försändelse när produkterna finns i lager. Är det olika leveransdatum så betalas frakten per försändelse. Man kan också välja att vänta in flera förbokningar så att det då blir samfrakt på flera förbokningar även om dom har olika leveransdatum, dock högst upp till två månader.

Vid blandade beställningar med förbokningar samt produkter som finns i lager så betalas frakten för dem produkterna som finns i lager. Det utgår en ny fraktavgift per försändelse på dem förbokade produkterna enligt texten ovan.


Vid uppskjutet beräknat leveransdatum kommer ingen automatisk uppdatering att skickas ut. Vänligen kontakta oss vid frågor kring din bokning.

Vid missbruk av beställningar och förbokningar där en kund avbeställer förbokningar så har vi rätten att neka samtliga beställningar och spärra kontot från att handla hos oss, dessa villkor gäller även vid returer med samma villkor.

Vi reserverar oss rätten att neka service till vem som helst, för vilken anledning som helst, vid vilken tid som helst.

LEVERANS TILL UTLANDET

Är du bosatt utanför Sverige och vill göra en beställning, så kontaktar du vår kundtjänst (info@scifitoys.se). Vi står inte för eventuella tullavgifter eller andra kostnader som kan tänkas tillkomma. Du kan även bli tvungen att betala dubbel moms.

SLUTSÅLD ELLER FÖRSENAD VARA

På varje produkt i vår webbutik anges en beräknad leveranstid. Tyvärr så kan dock felaktigheter i lagernivåerna uppstå och beställningsvaror kan komma att bli försenade. Skulle det du beställer mot förmodan inte finnas i lager eller bli försenat så kontaktar vår kundtjänst dig via e-post. Du har då möjlighet att bli ersatt med en likvärdig vara eller annullera din order.

ÅLDERSGRÄNS

För att få beställa hos oss så måste du vara minst 18 år.

AVBESTÄLLNING

Du har rätt att avbeställa din order fram tills dess att ordern har blivit behandlad och distribuerad i vårt system. När det skapas en förhandsbokning hos DHL med ett spårningsnummer så går det inte längre att avbeställa ordern eftersom den då är behandlad. Vill du avbeställa din order så är det viktigt att du hör av dig till oss via mail till info@scifitoys.se och meddelar detta så fort som möjligt, observera att vi hanterar email inom 24-48h och en uppsägning gäller inte förrän vi har läst och bekräftat din avbeställning. Du behöver alltid uppge ordernummer vid en uppsägning till oss. Det kan hända att din order hinner behandlas och distribueras innan vi hinner läsa och bekräfta din avbeställning och då gäller inte uppsägningen.

Om du låter din beställningen gå i retur utan att avbeställa ordern så klassas detta som en outlöst försändelse och du kommer att debiteras 250 kr.

OUTLÖST FÖRSÄNDELSE

Försändelse som går outlöst i retur till oss innebär att beställaren debiteras 250 kr. En beställning ligger kvar på ditt utlämningsställe i ca två veckor innan den går i retur till oss. Debiteringen sker för att täcka våra kostnader för frakt samt hantering av ordern, administration och debitering från DHL. Observera att en outlöst beställning inte är samma sak som ett ångrat köp. Om du hör av dig till oss och meddelar att du ångrar ditt köp så har du självklart rätt att skicka tillbaka din order utan att vi debiterar dig 300 kr.

SKYDD AV PERSONUPPGIFTER (PUL)

Alla uppgifter som du lämnar i samband med en beställning hanteras enligt Personuppgiftslagen (PuL). På begäran har du rätt att få samtliga uppgifter som sparats om dig i vårt kundregister, ändrade eller raderade. Kontakta i så fall kundtjänst. Observera att dina adressuppgifter är nödvändiga för att vi ska kunna skicka din beställning. Här kan du läsa mer om vår Dataskyddspolicy.

COOKIES

Vi använder oss av cookies.